Filmtips

2011-12-29 / 16:24:52
Första gången jag var på bio var en gratisfilm som hette "Född fri" som handlade om lejonet Elsa. Jag kom ihåg att pappa tog mig på sina axlar för det var så mycket folk som trängdes för att komma in och jag var så liten. Det var en fantastisk upplevelse och jag kommer ihåg att jag grät på slutet. De senaste två veckkorna har vi varit på bio två gånger. Inte alls lika minnesvärda filmer, men båda två var rktigt bra.
,
"Sherlock Holmes, A game of shadows" är ingen höjdarfilm direkt, men eftersom den är så pass anorlunda ger jag den ganska högt betyg. Sättet att filma, med inslag av slow motion, gör filmen mer intressant och inte någon hollywoodisk dussinfilm. Både Robert Downey Jr och Jude Law gör roliga tolkningar av sina rollfigurer. Min favorit i filmen är dock Mycroft, Sherlocks bror, som spelas av Stphen Fry. En liten biroll, men jag gillar hans rollkaraktär och hans sätt att spela lite lagom vriden. Noomi Rapace gör en helot ok insats, men jag satt hela tiden och väntade på att fröken Salander skulle komma dundrande på sin motorcykel....
Den andra filmen vi sett är "The girl with the dragon tatoo", den amerikanska versionen av stieg Larssons "Män som hatar kvinnor". Jag skulle verkligen vilja kunna säga att den svenska versionen var bäst, men tyvärr. "The girl with the dragon tatoo" vinner med hästlängder. Det märks naturligtvis att den amerikanska filmen haft betydligt större budget, men det är inte bara det.  Daniel Craig i rollen som Mikael Blomqvist, gör rolltolkningen många gånger bättre än Mikael Nyqvist i den svenska versionen. Handlingen är också lättare att följa i den amerikanska filmen (även om man gjort stora misstag när det gäller årstidsväxlingar!).  Rooney Maras prestation går inte att jämföra med Noomis, De gör Lisbeth Salander helt olika och jag tycker inte att man kan jämföra dem. De gör båda två fantastiska rolltolkningar av en knepig människa och jag kan inte säga vem som gör den bäst. "The girl with the dragon tatoo" är en mycket bra film som jag varmt rekommenderar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback