Bakgam

2011-11-20 / 15:35:43
Jag har en riktig bakgam här hemma. En bakgam är en som hänger över ens axel när man bakar, och tjatar och tjatar om att få smaka degen eller smeten. I dag när jag bakade blev det inga samakbitar. Tror du inte att bakgamen tar en kniv och skär sig en rejäl snutt, ler triumferande och säger "Den här ska jag äta till efterrätt."!
Min bästa kompis storebror var en bakgam. Han tjatade på sin mamma varje gång hon bakade. Hans favorit var sockerkakssmet. En dag tröttnade hans mamma och rörde ihop en extra god och fet smet. "Här får du," sa hon "du får äta upp alltihop. Jag ska inte grädda kakan, så du kan äta allt!". Jag behöver väl inte tala om att "Lycklig" bara blev hans förnamn den sekunden! Ett par minuter och en renslickad smetbunke senare var han mindre lycklig. Men han hängde aldrig mer över sin mors axel och tjatade om att få smaka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback