Vad lite man vet

2012-04-27 / 21:42:03
När jag gick ut gymnasiet för många herrans år sen - ett år före en av mina kollegor föddes! - fanns det jobb. Det fanns jobb inom vård och omsorg, inom handel, ja det fanns jobb helt enkelt. Man kunde ta sabbatsår och fundera vad man  ville göra med sitt liv. Man kunde prova på olika branscher och sedan välja utbildning. Idag har de unga inte lika lätt. I dag måste man ha en högskoleutbildning för att kunna söka jobb, men för att få ett jobb måste man ha både utbildning och arbetslivserfarenhet (hur får man ihop det?). Fast, trots att jag hade alla möjligheter att prova olika jobb och ett helt smörgåsbord av yrkesutbildningar var mina alternativ ganska traditionella. Läkare, präst, lärare och möjligen bonde var vad jag trodde fanns att välja på. Tänk vad lite jag visste! Jag tror att dagens unga är mer modiga och jag tror att de vågar prova ganska ovanliga yrken. Hade jag t ex tänk på att det finns ett yrke som heter stensättare kanske jag hade valt det istället. Eller vad sägs om mygglarvsjägare? Dinosauriedammare? Konstinramare? Osthålsborrare? Idag fick jag dessutom lära mig att man kan titulera sig parfymkonstnär. Sissel Tolaas är en norsk doftkonstnär som fått i uppdrag av American Express tror jag att framställa en doft som doftar pengar som man ska kunna parfymera sitt kontokort med. Ja, ja, där ser man vad lite man vet.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback