M 'O

2012-12-11 / 21:29:32
I dag har jag besökt Musée d'Orsey. Om du någon gån får möjligheten att åka till Paris tycker jag att du ska sätta upp just detta museum högt upp på din att-göra-lista! Vilket fantastiskt ställe! Bara byggnaden i sig är värt ett besök. Det här var från början en järnvägsstation som byggdes till världsutställningen 1900. Det är högt i tak, stationsklockorna finns kvar och byggnaden flödar av ljus. 1977 invigdes muséet och här finns världens största samling av impressionistisk och postimpressionistisk konst. Här finns verk av bl a Monet, Renoir och Van Gogh. I dag var jag där med en samling goa tanter som, precis som jag, kommer hitflyttande från Sverige. Vi tillbringade största delen av dagen på utställningen som heter L'impressionnisme et la modeJag har haft en mycket bra dag där både själ och hjärta fått sitt. Jag vilade ögonen på bl a dessa verk
 
 
Monets Woman with a parasol
 
 
 
Renoirs Moulin Galette
 
 
 
Degas La Classe de Danse

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback