Middagsbjudning

2012-12-21 / 15:32:23
 
I onsdags hade vi middagsbjudning här hemma. Maken hade bjudit hit sina närmaste medarbetare på en svensk julmiddag. Vi skulle bjuda på glögg, gravad lax, senaps- och löksill, julskinka, rödbetssallad,ägghalvor med kaviargrädde, knäckebröd, WB, julmust, julöl och snaps. Förberedelserna började redan på förmiddagen då jag gick till "vår" blomsteraffär och köpte två vackra julbuketter med tulpaner och anemoner. När jag sedan, ca en timme innan gästerna skulle anlända, öppnade laxförpackningen kom första mindre angenäma överraskningen; laxen var dålig! Förmodligen hade det gått hål på förpackningen och vaccumet släppt. Suck.... Maken sprang till mataffären och där hittade han gravad lax i små förpackningar! Så var det problemet löst. Mindre angenäma överrasking nr 2 var att WBbiten möglat! Det problemet löste vi genom att helt sonika skära bort möglet (jag vet att man inte ska äta sånt som möglat, men jag talade inte om det för gästerna och stod själv över!). Vad föll då fransmännen i smaken? Den gravad laxen gick åt som smör i solsken, likaså ägghalvorna med kaviargrädde. Skinkan och rödbetssalladen tog de bara små smakbitar av och all julmust blev kvar (vilken tur för mig!). Osthyveln använde de inte utan de skar rejäla bitar av WBn, så den tog också slut. Det var en trevlig kväll och huset visade upp sig i sin bästa juleskrud
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback