Helgstädning

2012-02-24 / 20:36:52
Inleder helgen - och sportlovet! - med att städa vår hus. Det tar lite tid, men efter snart tio år i ett stort hus med tre toaletter och tre femtedelar av familjen av manligt kön, har jag lärt mig ett par genvägar:
1. Blås bort dammet från fönsterbrädan. Javisst, dammet hamnar någon annanstans men det syns inte där du tittar precis då!
2. Hylla vintern och mörkret! Inga dammråttor är så stora att de syns en kväll i januari!
3. Renbädda sängen. Tänk på hur skönt det är att lägga sig i rena sängkläder och om man dessutom tagit sig tid att vädra täcket och kuddarna får man den goda lukten "på köpet".
4. Blommor och då gärna snittblommor. Det behöver inte vara en blaffabukett, en gerbera gör huset mer välstädat och den kostar kanske 15 kr. Eller 20. Det kan jag unna mig för jag röker inte ;)
5. Åk med alla sopor till återvinningen.
6. Släck taklampan och tänd ljus. Se punkt 2.
7. Städa toaletterna. En ren toalett är bättre än fem välstädade sovrum.
8. Använd svensk såpa! Doften av såpa står väldigt högt på min lista över vad som ger mig en inre tillfredsställelse.
Så. Nu tar vi helg. 

Kommentarer
Postat av: Tant Anki i Borlänge:-)

Undrar om vi inte gått samma städkurs eller så har vi samma inställning till vad som är väsentligt i livet;-)

2012-02-25 @ 20:32:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback