Matmamma

2012-01-15 / 18:30:10
är jag inte utan mer en BAKmamma som jag skrev i ett tidigare inlägg. Men trots det har jag i helgen lyckats med en kulinarisk upplevelse som även verkar rätt avancerad att tillaga (vad det är härligt att luras!). I går bjöd jag min familj på långkokt fläskkarré med nöt- och citronströssel och till det yoghurtpotatis med persilja. Inte illa, eller hur? Jag lindade in köttet i folie och sen låg det i ugnen i säkert sju timmar, tills det nästan föll i bitar. Till potatisen använde jag skyn från köttet och en burk turkisk yoghurt. Kanongott!

till ca 6 pers
1,6 kg fläskkarré
1 msk hela korianderfrön
3 msk flingsalt
0,5 tsk nymald svartpeppar
2 msk råsocker
1/2 citron, rivet skal och saft
Sätt ugen på 125 grader. Mortla koriandern och blanda den med salt, peppar, socker, rivet citronskal och -saft. Gnid köttet med kryddorna. Lägg köttet i en ugnssäker form och täck noga med folie. Stek mitt i ugnen i ca 5 timmar tills köttet nästan trillar isär. Ta ut formen och ta bort folien. Höj ugnsvärmen tll 225 grader. Sila spadet från köttet, häll lite över köttet och spara ca 1 dl till potatisen. Låt köttet steka vidare i ugnen 15-20 min tills det fått en fin färg och krispig yta. Strössla det färdiga köttet med salta nötter och rivet citronskal.
1,5 kg potatis av fast sort
1 dl spad från köttet
2 dl turkisk yoghurt
0,5 tsk salt
1 krm mald svartpeppar
finhackad persilja
Skala potatisen och koka den mjuk. Vispa ihop spadet från köttet med yoghurten. Tillsätt salt och peppar. Vänd försiktigt ner den varma potatisen i yoghurtblandningen. Strö över persilja.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback