Sill och Människor

2012-01-09 / 19:27:28
(Bilden hittade jag på expressen.se)
Någon dag inpå nya året strandade ett stim sill på en strand i Nordnorge. Så tokigt det kan bli. Forskarna vet inte riktigt vad det beror på men en teori är att sillarna blev uppjagade på stranden av någon form av rovdjur/fisk. Så himla fel det blir när man har ett stimbeteende! Här kan du lyssna på en förklaring(spola fram till 35.44 in i programmet)
När jag gick på högstadiet i början av 80-talet, köpte jagen jättefin kjol. Den bestod av två volanger, den ena vit och den andra svart. Kjolen hölls ihop av två stora metallspännen. Den var så himla fin! Men tror du att jag vågade använda den? Nä, precis. Jag hade den aldrig på mig i skolan eller på fritidsgår'n utan bara hemma i skogen. När frisören föreslog att jag skulle klippa mig kort och även gjorde det, grät jag mig till sömns i flera veckor. Ingen annan tjej på skolan hade kort hår!  Det är mycket lättare att göra som alla andra. Det är inte svårt att ryckas med gruppen när alla andra står och hoppar och ropar HO!HO! Eller nåt ännu dummare  Nu när jag nått mogen ålder försöker jag att inte följa med strömmen. Jag försöker att stå emot och visa att jag är jag. Men det är svårt, så svårt. Vi människor är kanske inte så olika sillar ändå....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback