Kor

2012-06-18 / 22:12:48
Audhumbla var urkon i den nordiska mytologin. Hon uppstod ur rimfrosten. I 1580 års stadga begränsades antalet kor per hushåll till två. Svensk röd och vit boskap är den vanligaste kon i Sverige. Nästan lika vanlig är Svensk låglandsboskap. Den mest svenska korasen är Svensk kullig boskap, men den är rätt sällsynt. Varje ko har på 100 år ökat sin årsproduktion av mjölk med över 6000 kg. Kons unge kallas kalv. En mjölkko lever i genomsnitt fem år. Vanliga konamn är Majros, Snuva (!), Docka och Carola. All den här informationen hittade jag här om du skulle vilja läsa mer. Det jag egentligen vill säga med det här inlägget är att jag tycker att det är så vackert på sommaren när korna är ute! När jag är ute och kör bil och åker förbi en hage full med kor, vill jag bara stanna och ropa "VA' FINA NI ÄR; GULLROS OCH BLENDA OCH ALLT NI NU KAN HETA!" men jag gör inte det för då är jag rädd att dom sinar. Och utan mjölk klarar då inte vår familj sig utan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback