Skolan

2012-03-11 / 20:12:24
Jr jr har varit hemma från skolan i fyra dagar. han var bara lite lagom sjuk, d v s ingen feber utan bara hosta och snuva. De "lindriga" symptomen bidrog till att han ganska snabbt blev uttråkad och frustrerad. "Det är så tråkigt! Jag vill inte vara hemma längre!". På fredag fick han gå till skolan. Yiippiiee! När jag kom hem från jobbet och frågade hur det hade varit i skolan svarade han "Tråkigt.". Och i dag söndag suckar han djupt och utbrister "Åh nej! I morgon är det skola igen. Jag vill inte gå dit. Det är så tråkigt!"......
Hmmm. Hur blev det så? Vad är det som gör att barn tycker att det är tråkigt i skolan? Hur ska pedagogen göra för att barnen ska tycka att det är roligt i skolan? Vad tycket barnet är roligt i skolan? jag har funderat en hel del på dessa frågor (och en hel massa andra) rörade min roll som pedagog. Under tankarnas gång har det ploppat upp en fråga om min egen skolgång: Vad lärde jag mig i grundskolan? Jag lärde mig att man inte får gråta när man kommer näst sist i en skidtävling. Jag lärde mig att få alla att tro att jag åt min lunch trots att jag inte gjorde det. jag lärde mig att man inte får tala om att fröken inte kan åka skridskor. Jag lärde mig att repetionen är kunskapens moder. Jag lärde mig Var hälsad sköna morgonstund. Jag lärde mig att efter fem muggar vatten kräks man. Jag lärde mig att jag inte ritar fint. Jag lärde mig också att grisbonde inte var bra. Och att dialekt skulle man inte ha. men ren teoretisk kunskap? Nä, tyvärr tror jag att jag hittade det jag ville veta helt på egen hand.
Så vad är då min uppgift i skolan? Det tål att tänkas på. om och om och om igen. Det svar jag kan ge så här direkt är att min uppgift är att hjälpa barnen i deras sociala utveckling. Men räcker det? Jag hittar inget om social fostran i läroplanen, så jag får nog fortsätta fundera och diskutera. Länge och mycket. Igen och igen och igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback