Vad är lek?

2012-03-06 / 22:03:09
Enligt Wikipedia är LEK en social aktivitet som utförs för nöjes skull, eller som social eller intellektuell träning. Den holländske kulturhistorikern Johan Huizinga hävdade att den lekande människan är grunden för all civilisation. Kjetil Steinholt, professor vid NTNU i Trondheim, säger att "Leken har ett liv och en själ som är dess egen. Den är själva grunden för vår förmåga att förstå. I och genom leken utvecklar vi också vår förmåga till samspel med andra - vi sugs upp i en dans av ömsesidig lyhördhet." (citat ur tidningen Pedagogiska magasinet, nr 1 feb 2012) Även i FNs barnkonvention erkänner man barnets rätt till vila och fritid, till lek och rekreation(artikel 31).
I mitt gebit är FRI LEK ett självklart inslag i dagen. För de små barnen i större utsträckning än för de äldre. Är det tillräckligt? Och hur fri är den FRIA LEKEN? Jag har funderat en hel del genom åren i yrket. Är lek för mig samma sak som för E? Och M? Och vad tycker mina kollegor att lek är? Min rektor? Förskolans och skolans styrdokument? Skolministern? Är hopp och skrik lek? Stimulerar barbiedockor till en bra lek? Är den fria leken fri eller styr jag omedvetet mina adepter? Är leken könsstereotyp och ojämnställd? Hur ska jag som pedagog förhålla mig till brottnings- och prinsesslekar? Som du ser har jag inte heller i detta ämne en klar och tydlig åsikt. Jag skriver för att jag tycker att det här är en viktig tanke som kan få finnas i mitt huvud alla dagar in till tidens slut. Jag försöker vara rättvis och klarsynt i mina tankar och i mitt sätt att förhålla mig till barnen och deras val av lekar. Jag försöker också att hela tiden kritiskt granska mina känslor, rädslor (jo faktiskt!) och inställningar till barnens s k fria lek. Jag tror dock att jag kan säga att jag till så gott som 100 procent ställer mig på den sida som hävdar att  FRI LEK är den viktigaste delen i barnets vardag och att det är något som vi vuxna i barnets närhet måste se till att det finns tid till. Alltid.
Bilden hittade jag på google.se



"Jag är övertygad om att livet är en lek; i leken klyvs, fördubblas, förångas och förtätas vi, vi flyter ut, försvinner och samlas igen."
A. Strindberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback