SV vs FR

2012-10-13 / 10:18:00
I dag tänkte jag skriva om franska respektive svenska bakverk. Jag har ägnat tre dagar åt att baka bullar, sirapskakor och chokladbullar. Dotterns skola firar 150-års jubileum och Svenska skolan ska ha en liten "svenskbod" där det ska säljas diverse svenska godsaker. Så jag har alltså ägnat några dagar åt att baka. 250 kanelbullar för att vara exakt. Det luktar väldig gott här hemma. Men så till saken. Jag var förbi vårt bageri härom dagen för att köpa jäst(det är så man gör här. På affären finns torrjäst, på bageriet blötjäst). Jag är inte speciellt imponerad av de franska bakverken. Det är croissanter, munkar och andra skapelser med smördeg i många lager och dessutom ganska stora kakor/bullar/bakelser. Nåväl, när jag var in på bageriet för att köpa jäst, fick jag syn på något intressant. Det låg små bollar på ett fat, små bollar med florsocker på. De såg väldigt intressanta ut, så jag köpte tre stycken. Bollarna går under namnet Pâte à beignet. När jag kom hem kunde jag jämföra med mina svenska favoriter, kanelbullar (inte mitt favoritrecept men ett recept).
 
Så jag provade. Som ni kan se på den här bilden
 
Beigneten var god. Helt ok. Men jag behövde inte ens ta en tugga av kanelbullen. Jag vet vilket bakverk som smakar bäst! Ett - noll till Sverige.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback