Språk

2012-09-10 / 18:02:31
Språk eller tungomål är ett system för kommunikation, som används av människor och som barn tillägnar sig under sina första levnadsår. Barn lär sig använda språk lika naturligt, som de lär sig att gå. Språkets medium kan vara antingen talat språkteckenspråk eller skrift, som alla i princip är likvärdiga bärare av språklig kommunikation.
(från Wikipedia
 

Språk är spännande. Nu när vi bor i ett land där man inte pratar svenska, blir spänningen ännu större. Hur ska jag lyckas få tandläkaren att förstå att jr behöver dra ut en tand? Hur ska jag göra för att fixa ett internet som fungerar på ett språk jag definitivt inte behärskar (jag menar, att fixa och förstå internet på svenska är ju svårt nog!)? Om jag vill ha ett bankkonto vad ska jag säga då till personen i luckan på banken? När jag hamnar på platser där jag inte tar sig fram obehindrat p g a språket känner jag hur liten jag är i vår stora värld. Det behövs så lite för att man ska vara så totalt off. Då är det rätt intressant att fundera på hur ett språk uppstår. Nya språk uppstår där människor lever isolerade. Eller där man behöver ett gemensamt språk. Dottern håller på att uppfinna ett nytt språk. Ett teckenspråk, men det är också per definition ett språk. Hon använder sina tår! Jo, hon har en speciell tårörelse för varje bokstav i alfabetet. Typ bokstaven H: tre vick med höger fots tår, ett vick med vänster fots tår och sen tre vick igen med höger fots tår. Hur självklart som helst. Vi får se om det är någon annan som hakar på tåspråket. Jag tror att jag koncentrerar mig på att bli lite bättre på franska först.....
 
Fötterna i utgångsposition
 

Fötterna i språkläge

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback