Ficktjuvar

2013-12-04 / 17:25:00
finns det gott om här i Paris(liksom i alla stora tuiststäder). Ett trick dom försöker med, är att "hitta" en guldring precis framför dina fötter och sen insistera på att du ska ta den. Att det betyer tur. Eller så kommer det fram en ung tjej eller kille med en lista som dom vill att du ska skriva under. Medan du tittar på listan, vittjar en kumpan dina fickor. Louvren stängde en dag i april för att säkerhetsvakterna hävdade att de inte kunde garantera besökarnas säkerhet. Muuséet är gratis om du är under 18. Det innebär att ungdomsgäng, som inte är intresserade av konsten utan av innehållet i dina fickor, inte har några som helst problem att ta sig in och försvinna i mängden.
 
Igår avvärjde jag en fickstöld. Det var på tunnelbanan och det var ganska mykt folk. Jag stod vid dörren och bredvid mig stod en tjej och lyssnade på musik med telefonen i jackfickan. Helt plötsligt ser jag en hand komma smygande mot hennes ficka! "Mais qu'est-ce que tu fais?" skrek jag åt killen som stod bredvid henne. Han mumlade något om att hitta någonstans att hålla i sig. Tyvärr visste jag inte riktigt vad jag skulle säga till tjejen, så jag vet inte om hon fattade vad som höll på att hända, Efteråt var jag alldeles skakis. Lite läskigt var det. Tänk om han blivit förbannad och följt efter mig! Men nu gjorde han inte det och jag känner mig faktiskt ganska stolt. 
 
PS. När man skäller på någon som man inte känner ska man tydligen nia(vous) personen i fråga. Jag måste ärligt erkänna att jag i stundens hetta inte hade en tanke på fransk grammatik.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback