Arrondissement

2013-02-26 / 14:06:07
Paris är uppdelat i 20 arrondissements. Det är "...administrativa underenheter till Paris stad." läser jag på Wikipedia. Det var Napoleon III som skapade arrondissementen år 1860. För mig gör arrondissementen att jag förstår staden lite bätte och att jag ganska snabbt vet i vilken ände av staden ett visst ställe ligger. Vårt postnummer är 750 17, vilket visar att vi bor i 17e arrondissementet. De är numrerade i en spiralform inifrån och ut, där 1a arrondissementet finns vid Louvren. I 4e ligger Notre Dame, i 7e Eiffeltornet, i 8e Champs Elysées och i 18e Sacre Coeur. Sen kan det kanske vara bra att veta att Zlatan och hans familj bor i 8e ;)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback