Muséum national d'histoire naturelle

2013-02-28 / 14:41:00
Jag och barnen har besökt det franska nationalhistoriska riksmuséet. Det ligger i 5e arrondissementet och vi åkte till metrostationen Juisseu, på linje 7. Vi kom dit ganska tidigt och behövde därför inte köa mer än kanske 20 minuter, vilket är en ovanligt kort kötid när man ska gå på ett muséeum här i Paris. Muséet är en pampig byggnad omgiven av Jardin des plantes de Paris, en botnisk trädgård som också är öppen för allmänheten. Jag kommer med största säkerhet att åka dit igen i vår,  för att bara gå runt i parken som jag förmodar är alldeles spektakulär när det blommar! När vi åkte dit var det precis i början på januari, grått och gråkallt, så vi skyndade oss in i värmen på muséet. Där besökte vi la grande galerie de l'evolution, den stora evolutionsutsällningen. På första våningen kan man se en karavan av djur från den afrikanska savannen på väg mot ljuset och friheten (vad vet jag...)! Utsällningen var bara på franska och  vi kunde tyvärr inte riktigt tillgodogöra oss informationen, så efter en inte alltför lång stund uppsökte vi ett café istället. Varm choklad vet vi vad det heter på franska !
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback