Les parisiens et le soleil

2013-03-05 / 07:07:00
Det har varit en grå, kall och väldigt lång vinter i vår nya hemstad. Jag tror inte att jag någonsin har frusit så mycket någon enda vinter i hela mitt liv i Sverige. Är det ett sånt där jag-kommer-inte-ihåg-att-det-någonsin-var-dåligt-väder-när-jag-var-liten-fenomen? Kanske det, men jag har i alla fall frusit och suckat över det gråa, råkalla,blöta och tråkiga vädret sen i november. Men i går kom den tillbaka, solen! Och i dag har det nog varit upp emot 15 grader varmt tror jag. Jag och  de två äldsta har suttit på ett café och druckit div drycker, ätit glass och crêpes och njutit av värmen. Vi plockade av oss tjocka tröjor och halsdukar men det har inte fransmännen gjort. De har fortfarande pälsar, tjocka UGGs, mössor och vantar på sig. Jag såg faktiskt en dam som tog sin joggingrunda iförd dunkappa! I "vår" park, Parc Monceau, som ligger ca tio minuters gångväg hemifrån, kunde man idag dock se en stor förändring. Det kryllade av människor i hela parken! Det har varit ganska folktomt (tänk nu inte folktomt som i Västerbottens inland utan folktomt som det kan tänkas vara i en flermiljonstad) i parken under vintern. Nån frusen barnflicka som vallat ett påbylsat barn eller en familj som genar genom parken för att komma fortare hem och joggare med fleecetröja och halsduk är ungefär de jag stött på när jag varit där för att få lite naturkänsla. Men nu! Jag säger bara VAR KOMMER ALLA MÄNNISKOR IFRÅN? Det kryllar av unga, gamla, korta, långa, joggare, flanörer, förälskade, lunchande - alla verkar ha tinat fram i vårvärmen som kom i går! Det var kö till rutchkanan i lekplatsen och för att få en gunga fick barnen vänta bra länge. Så nu är alla miljoner människor back in business igen. Och jag med!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback