Vinprovning

2013-03-29 / 11:46:00
Förra veckan var jag på vinprovning. Jag har tänkt att jag under vår tid här i Frankrike ska försöka lära mig lite om viner och kanske hitta några riktiga favoriter, vilket inte borde bli alltför svårt. Vinprovningen leddes av Britt Karlsson från BK Wine, en kvinna som jobbat i många år med vinprovningar och vinresor till olika distrikt och länder. Hon är otroligt kunnig om allt som har med vin att göra. Det var en intressant kväll, som Britt kallade för Tour de France. Vi fick prova fem olika viner, med väldigt olika karraktärer, från fem olika distrikt i Frankrike. Jag hade inte vett att uppskatta alla fem viner, men jag hittade en favorit, La Jasse Castel La Pimpanela 2011. Vinet hade både en tydlig smak och doft av svartvinbär. Det fick mig att tänka på våra svartvinbärsbuskar därhemma och mammas saftkok på hösten!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback