Ganska lika

2013-11-07 / 20:40:01
Det är inte så stor skillnad på att bo i Paris och i en stad i Sverige. Det är klart att Paris är många gånger större och många gånger intensivare. Paris har naturligtvis många fler invånare och många fler bilar. Och i Paris pratar man ju inte svenska. Men, det är vardag här också. Man blir snuvig här och man blir hungrig. Man är tvungen att städa och att gå till tandläkaren. Man köper glass och njuter i solen. Det är faktiskt inte så stor skillnad. Utbudet i mataffärerna och också ganska lika. Jag hittar det mesta jag vill ha i vår vanliga mataffär runt hörnet, och det som inte finns där, kan jag köpa hos Agneta på Affären (jag ska skriva ett inlägg om henne en annan gång). Det som är annorlunda här är att det finns specialaffärer i varje kvarter. Vill man ha bröd då går man till bageriet. Är man sugen på fisk tar man en tur till fiskhandlaren. Vinbutiker och chokladbutiker. Osthandlare och butiker med italienska läkerheter. En speciell butik med varor från Thailand och en köttbutik utan griskött. Jag går ofta till slaktaren vid Ternes. Där går det undan och gubbarna som jobbar där svingar kniven så det flyger benflisor (från köttbiten de skär i alltså)! Och rediga bitar kan man köpa där. Inga små fjuttiga, fettfria bitar där inte. Nä, där fläskas det på ordentligt and me like!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback