Söndagsnöje

2013-11-26 / 16:17:00
Hela hösten har jag och dottern gått och längtat efter söndagkväll. Tio söndagkvällar mellan 21.00 och 22.00 har vi suttit tätt ihop, med hjärtat i halsgropen. Dagarna då vi väntat har vi diskuterat fortsättningen. Vad skulle bli skurkens nästa drag? Kan nästa grymmhet bli värre än denna? Kommer Saga att lyckas med sitt relationsprojekt? Martin, vad ska hända med honom? Och läbbagubben Oliver? Kan man vara så sjuk? Som du nog förstått, skriver jag om andra säsongen av den svensk/danska serien Bron/Broen. Här har SVT verkligen lyckats! Säsong två har t o m varit bättre än säsong ett! Men nu är den slut och jag måste se mig om efter något annat att titta på och fundera på.
 
Här i Frankrike gjorde man tidigare i höst mycket reklam för en fransk/brittisk serie som skulle börja på Canal+. The Tunnel. När sista avsnittet av Bron var slut, bestämde jag mig för att ge The Tunnel en chans. Döm om min förvåning när det visde sig att The Tunnel är en exakt kopia av Bron! Serien börjar med att man hittar en kvinnokropp i tunneln mellan Frankrike och Storbritannien. Kvinnans överkropp ligger på franska sidan och underkroppen på den brittiska. När teknikerna ska lyfta undan kroppen visar det sig att den är i två delar. Karl Roebuck(Martin Rohde i Bron) anländer till brottsplatsen inte många dagar efter sin sterelisering. Elise Wasserman(Saga Norén) väntar på den franska sidan. Och sen fortsätter det i samma spår. Precis likadan men med andra skådespelare och andra miljöer.
 
Så vad tycker jag om The Tunnel? Nä, jag tror inte det. Det är omöjligt att inte jämföra med Sofia Helin och Kim Bodina. Handlingen är en upprepning och det känns som om jag slösar min tid. Jag vet ju precis vad som kommer att hända. Nä, det är bra att Äkta människor börjar på söndag. Då kan jag och dottern sitta tätt ihop tio söndagar till!
 
 
PS. Musiken i Bron/Broen är också mycket bättre!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback