Touche pas à ma pute

2013-11-18 / 16:34:49
När jag gick på högtadiet, någon gång på 80-talet, gick alla omkring med en knapp i form av en hand med texten "Rör inte min kompis"(Touche pas à mon pote). Den kampanjen riktade sig mot främlingsfientlighet. På 70-talet pågick det i Frankrik en kampanj  för kvinnans rätt till sin egen kropp och rätten till abort. 343 kända kvinnor engagerade sig i kampen och de kallade sig för "des 343 salopes", de 343 slynorna.
 
Just nu disktueras ett lagförslag här i Frankrike. Om lagen går igenom, blir det olagligt att köpa sex. Ett gäng mer eller mindre prominenta (?) herrar har gett sig in i diskussionen och de använder sig av de ovan nämnda kampanjerna för att nå ut till folk. "Touche pas à ma pute", som betyder "Rör inte min hora", är en kampanj som är mot lagen och för mannens frihet och det är en protest från 343 jävlar (le manifestes des 343 "salauds"). 
 
Jag vet inte vad man ska säga. Jag blir bara tyst. Jag förvånas över konstiga mnniskor och underliga åsikter. Jag förundras över människors önskan att visa exakt hur korkade de är. Suck. Sen kan man ju diskutera om det blir bättre för de prostituerade om köpet blir olagligt. En sådan lag skickar väl bara ner handeln i de mörka hörnen av staden?
 
Det finns dock en bra sak med denna märkliga maifestation. Av 343 tänkta jävlar blev det bara......19!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback