Fisksoppa

2013-10-22 / 18:32:00
Jag är ingen fena i köket, men ibland lyckas jag. I lördags var det en sån gång. Jag gjorde en fisksoppa som blev jättegod! Och det säger jag inte för att skryta utan den blev faktiskt jättegod! Och här bjuder jag på både recept och bilder:
 
Saffranskryddad fisksoppa med lax och torsk
 
400 g torsk
300 g laxfilé
150 g räkor, skalade
1 purjolök
3 msk hummerfond
2 dl vatten
2,5 dl matlagningsvin 
2,5 dl matlagningsgrädde
1 dl creme fraiche
1 kuvert saffran
1 tsk salt
0,5 krm svarteppar
1 tsk timjan
1 tsk basilika
 
 
 
 
Skär fisken i 3 cm kuber. Strimla purjolöken, finhacka vitlöken och fräs i olja. 
Tillsätt salt, kryddor, fond, vin, grädde och creme fraiche och låt det sjuda ca 10 minuter.
Lägg i fisken, koka upp och sjud tills fisken är klar. Tillsätt räkorna.
Servera soppan med ett gott bröd.
 
 
 
Nästa gång kanske jag ger mig på att baka det där goda brödet också ;)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback