Walking tours

2013-10-11 / 20:12:00
Det område som man idag kallar Paris har troligen varit bebott i över 4000 år. Man har under utgrävningar hittat stenredskap från den tiden. Stadens historia har böljat fram och tillbaka, men fr o m 1000-talet är staden Frankrikes huvudstad. Det finns så otroligt mycket historia här! Mycket historia är naturligtvis från långt tillbaka i tiden, men här skrivs historia hela tiden, tror jag. Många stora och vackra (de flesta i alla fall) byggnar har uppförts i modern tid och många viktiga beslut har fattats- och fattas - i denna stad. 
 
När man kommer hit som turist över en helg, söker man sig av naturliga skäl till de mest kända monumenten, som te x Eiffeltornet och Louvren. Stannar man ett längre tag, hittar man kanske till Paris enda vivnodling (i Montmartre) eller till katakomberna. När man, som jag!, bor här, kan man söka upp en guide och gå på regelbundna guidade turer runt om i stan. Jag är sedan i augusti med i en grupp som leds av en mycket duktig guide som heter Philippe. Jag tror att han kan allt! Han planerar våra turer och vi rör oss i områden jag inte skulle hitta till annars och han berättar saker som jag aldrig skulle få veta om inte han berättade det. Att jag sen inte kommer ihåg speciellt mycket av det han berättat, det är lite bekymmersamt....
 
Här är gruppen!
 
Och här är Philippe!
 
Le Mur de Justes i Marais
 
 Paris äldsta klocka
 
Romersk amfiteater från första århundradet
 
Paris moské
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback