Fransk sjukförsäkring

2013-09-26 / 18:53:00
Många klagar på Sverige. Det är mycket som inte är bra. Höga skatter. Dålig sjukvård och skola. "Någon" måste göra något. Så här kan man inte ha det. Jag håller med i vissa fall, men när man flyttar till ett annat land får man distans och man får insikt om att det faktiskt är mycket som är riktigt bra i Sverige. Sen augusti förra året är jag, maken och två av våra barn utskrivna ur Sverige och det svenska systemet. Vi har kvar vårt personnummer och är naturligtvis fortfarande svenska medborgare, men vi kan inte ta del av t ex det svenska sjukförsäkringssystemet. Så när det blev klart att vi skulle flytta hit, började vi ansöka om att få ett s k carte vitale. Carte vitale gör så att ev sjukvård blir subventionerad, så och mediciner, tandläkare o s v. Jag har vid dags datum ännu inte fått mitt kort. Maken och barnen fick sina i maj, men jag väntar fortfarande."N'inquiétez pas, madame", det kommer. Det kommer. Jaha när då? Jag har skickat in hur många olika intyg som helst, som talar om vem jag är, vem jag är gift med, var jag föddes, var min mamma föddes, vad min mamma hette som ogift, vilket datum min pappa gick bort och min makes släkts personuppgifter. Jag har skickat in papper med tjusiga stämplar och viktiga underskrifter. Jag har skickat in papper på svenska som ska översättas av en betrodd översättare, och jag har skickat in papper på franska. Jag har fått returnerat papper som varit översatta och papper som inte varit översatta. Myndigheten vill ha både vigselbevis och släktträd. Sorry, men i Sverige har vi ett personnummer som talar om vem du är och allt annat som kan tänkas behövas. Jag kommer från ett EUland. Jag har ett giltigt pass. Min man arbtar och betalar skatt. Men nä, det franska sjukförsäkringssystemet är inbrottssäkert. Så jag kan inte göra annat än vänta. Men medan jag väntar har myndgheten sett till att jag håller mig sysselsatt. Det är kvitton från barnens och makens läkarbesök som ska fyllas i och skrivas under, kvitton och recept som ska kopieras och allt ska sedan skickas in till Assurance Maladie för att ersättningen ska betalas ut retroktivt. Men snart, SNART!, får jag mitt kort, och DÅ flyter allt på! Det har dom lovat.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback